Pacheco: By the way, in your previous response, you did not answer the original question regarding Deuteronomy 32:39. If there are no other gods WITH God, how can Jesus be ‘a god’ as the NWT translates it. This is a direct contradiction. Compare:
"…there are NO gods together WITH me...." with "the Word was a god."
It seems to me that the only way one can maintain that there are no contradictions in the bible and still make sense out of John 1:1 is to understand this passage in the traditional Trinitarian formula, no?
Պաչեկո. Ի դեպ, ձեր նախորդ արձագանքում դուք չպատասխանեցիք իմ սկզբնական հարցին՝ կապված Բ Օրինաց 32:39-ի հետ: Եթե Աստծո ՀԵՏ չկան այլ աստվածներ, ինչպե՞ս կարող է Հիսուսը լինել «աստված», ինպես «Նոր աշխարհն» է թարգմանում: Սա ուղղակի հակասություն է: Համեմատեք՝
«...չկա ՈՉ ՄԻ աստված ինձ ՀԵՏ...» և «Բանն աստված էր»
Ինձ թվում է, որ ընդունելի միակ ձևը է՝ որ Աստվածաշնչում չկան հակասություններ և Հովհաննես 1:1-ը հասկանալ ավանդական «Երրորդության» սկզբունքի միջոցով: Այդպես չէ՞:
Professor: More to the point, Mr. Pacheco, how can John have the audacity to say "WITH God" in the face of Deuteronomy. 32:39? The answer is that John's thought world is not the world of Deuteronomy. The kind of radical monotheistic commitment of Deuteronomy was not the primary concern of John. The traditional Trinitarian formula is not the only solution of the tensions in the Bible. Obviously the Arians and other Christians worked out alternative solutions to those tensions.
Պրոֆեսոր. Ավելի կոնկրետ, պն. Պաչեկո, ինչպե՞ս է Հովհաննեսը համարձակվել ասել «Աստծո ՀԵՏ»՝ հակադրվելով Բ Օրինաց 32:39: Պատասխանն է, որ Հովհաննու պատկերացրեած աշխարհը Բ Օրինացի աշխարհը չէ: Բ Օրինացի ծայրահեղական միաստվածային հակումները անմիջականորեն չէին առնչվում Հովհաննեսին: Ավանդական «Երրորդության» սկզբունքը աստվածաշնչյան հակասությունների միակ լուծումը չէ: Արիոսականները և այլ քրիստոնյաները, ակնհայտորեն, գտել էին այլընտրանքային լուծումներ:
Էջանիշներ