Շաբաթ օրը «Ազատություն» ռադիոկայանով մշակութային եւ մերձմշակութային թեմայով բանավեճ էր. բանավիճում էին գրող, հրապարակախոս Վահրամ Մարտիրոսյանը եւ ՀԳՄ քարտուղար, բանաստեղծ Հովհաննես Գրիգորյանը: Այդ բանավեճի մի դրվագ ինձ ցնցեց ուղղակի: Երբ Վահրամ Մարտիրոսյանը բացատրում էր, որ Եղիշե Չարենցն իր ըմբոստ ոգով եւ ազատ մտքով քննադատում էր անգամ ստալինյան բռնապետության ախտերը, եւ ընդգծում էր, որ հենց այսպիսին պետք է լինի իսկական մտավորականը, ՀԳՄ քարտուղարն ընդվզեց եւ ասաց, որ համաձայն չէ այդ ընկալման հետ: Բառացի չեմ կարող վերարտադրել, բայց նրա ասածն այն էր, որ իր համար ավելի նախընտրելի կլիներ, եթե Չարենցը զգույշ լիներ, մտածեր իր անվտանգության մասին եւ այդ զգուշության շնորհիվ վերապրեր ստալինյան գիլյոտինի տարիները: Ահա այսպիսի զգուշավոր եւ հարմարվող Չարենց է ուզում Գրողների միության քարտուղարը: Հասկանալի տրամաբանություն է. ու եթե ընդունենք այս տրամաբանությունը, պետք է շնորհավորենք մեր ժողովրդին, որովհետեւ այսօրվա Հայաստանի գրողների միության որ կաբինետն էլ բացես, մի յոթ-ութ հատ «Չարենց» կգտնես աթոռներին փռած` ՀԳՄ քարտուղարի պատկերացումներին համապատասխանող «Չարենց»:
Եթե իսկական Եղիշե Չարենցից վերցնենք մտքի ազատությունը, ըմբոստությունը, արդարամտության զգացողությունը, հանուն գաղափարի զոհվելու պատրաստակամությունը, ամենադառը ճշմարտությունն ասելու ուժն ու խիզախությունը, դրան ավելացնենք մի քիչ վախկոտություն, հարմարվողականություն, ամպուտացիա անենք այդ Չարենցի ողնաշարը, կստանանք մի այնպիսի Լեւոն Անանյան, որին նույնիսկ օրիգինալը կնախանձի: Սրանում է մեր իրականության ողբերգական առանձնահատկությունը. բանաստեղծները ուզում են Չարենց լինել, բայց շողոքորթել իշխանություններին, հոգեւորականները ուզում են Հիսուս լինել բայց չխաչվել, գիտնականներն ուզում են Ջորդանո Բրունո լինել, բայց չայրվել խարույկի վրա, նկարիչներն ուզում են Վան Գոգ լինել, բայց գլուխ չունեն ածխահատների գործադուլային շարժման հետ: Այս շարքը կարելի է դեռ երկար շարունակել, բայց սրանից իրականությունը չի փոխվում. արդյունքում` Գրողների միության պատկերացրած չարենցները շատ ոտքի հետ են գնում, Նկարիչների միության պատկերացրած վանգոգների իդեալը գլխավոր դատախազի պաշտոնը զբաղեցնող մարդն է, իսկ Գիտությունների ազգային ակադեմիայի սյուները նույնքան են համոզված մածունի` սեւ լինելու մեջ, որքանով Ջորդանո Բրունոն էր համոզված, որ երկիրը կլոր է եւ պտտվում է: Քավ լիցի, չեմ ուզում ասել, թե Չարենցին գնդակահարությունն է Չարենց դարձրել, Ջորդանո Բրունոյին` խարույկի վրա այրվելը, կամ Վան Գոգին` սեփական ականջը կտրելը: Ոչ ամենեւին. բայց նրանք իրենց անունը վաստակել են իրենց ինքնությանը, իրենց կոչմանը, խղճին ու գիտակցությանը չդավաճանելու ուժ ունենալու շնորհիվ: Նրանք կարողացել են ճշմարտությունը կեղծիքից զանազանելու ուժ ունենալ եւ հրաժարվել են իրենց իմացած ճշմարտությունը զոհաբերել` հանուն շատերին հաճելի կեղծիքի: Ու եթե որեւէ մեկն ուզում է, որ չարենցները, ջորդանոբրունոները, վանգոգները զոհ չդառնան դաժան իրականությանը, ոչ թե նրանց խելամիտ լինելու կոչ պիտի անի, այլ որպես հանրության անդամ` նրանց պաշտպանելու, պահպանելու կամք ու համարձակություն պիտի ունենա: Եւ հատկանշական է, որ Եղիշե Չարենցին կառափնարան ուղարկելու գործում առանցքային դերը ստալինյան ժամանակների Հայաստանի գրողների միությանն է վերապահված եղել: 37 թվականի ՀԳՄ-ականները ոչ մի արտառոց բան չեն արել. պարզապես «խելամիտ» են եղել եւ «զգուշավոր»:
ՆԻԿՈԼ ՓԱՇԻՆՅԱՆ
Դեկտեմբերի 22, 2009
http://www.nikolpashinyan.com/?p=1478#comments
Էջանիշներ