StrangeLittleGirl-ի խոսքերից
Նայի, հենց քո ասածին էլ անդրադառնալով բեռը դնելով հարկայինի վրա՝ սաղ հարցերը լուծվում են։
Սկսենք նրանից, որ էդ տոկոս հաշվելն էլ կարաս թողնես հարկայինի վրա։ Հենց Դանիայում դու ոչ մի բան չես հաշվարկում, սաղ քո տեղը հարկայինն ա անում։ Դու մենակ պիտի տվյալներդ մուտքագրես. աշխատավարձ, ընտանեկան կարգավիճակ, աշխատավայր, բնակության հասցե, անշարժ գույք ունես, թե չէ ու էլի մի քանի անձնական տվյալ ու պըրծ։ Հարկայինն ավտոմատ քեզ ասում ա՝ քանի տոկոս ես հարկ մուծելու, ընդ որում՝ էսքանից հետո էլ դու չես մուծողը, գործատուն ա իրա հաշվապահներով ու մնացած թաշախուստով էդ հարցը լուծում։
Դանիայում դու չես կարա որևէ տեսակի կլորիկ գումար ստանալ քո հաշվի վրա, ու հարկայինը չիմանա դրա մասին, որովհետև հարկայինը ելումուտ ունի քո հիմնական բանկային հաշիվ (այսինքն, ոչ թե ամբողջ բալանսի մասին ինֆո, այլ թե ինչ գումար ա մտնում քո հաշիվ), ու հենց մի մեծ գումար ես ստանում, որը չի հարկվել, անմիջապես կարմիր դրոշ ա հայտնվում հաշվիդ վրա, որ պիտի հայտարարագրես էդ գումարը։
Կարաս ասես՝ կարելի ա սաղ հարցերը քեշով լուծել ու բանկային հաշվի հետ գործ չունենալ։ Չես կարա, որտև գործատուն աշխատավարձը պարտավոր ա բանկային հաշվիդ փոխանցի, ընդ որում՝ էն հաշվին, որին հարկայինը ելումուտ ունի, քո գործարքներից շատերն էլ չերեզ բանկ ա կատարվում (տան վարձ մուծելուց սկսած, վերջացրած հասարակ ինքնաթիռի կամ գնացքի տոմս առնելով), ու մենակ մանր֊մունր գործարքներ են, որ հնարավոր ա քեշով անել, ու հետևաբար մանր֊մունր խաբեություններն են մենակ քեշով հնարավոր։ Կարամ օրինակ բերեմ. մեր ծանոթներից մեկի բոյֆրենդը մահացել էր, ու ահագին փող էր մնացել որպես ժառանգություն իրա ընտանիքին։ Ընտանիքը դրա մի կլորիկ մաս տվել էր մեր ծանոթին, բայց որպեսզի հարկերից խուսափեն, քեշ էին տվել։ Էդ մեր ծանոթն էլ էդ փողով ասենք պիվա֊միվա էր առնում կամ էլ սուպերմարկետում գնում անում, ավելի մեծ գործարք չէր կարա աներ։
Ու հիշու՞մ ես, որ տարիներ առաջ էն սոցքարտերը ներդրեցին Հայաստանում։ Դանիայում էլ տենց քարտ կա ու տենց համար կա, ու էդ համարն ա, որ քո մասին ամեն տեսակի ինֆո պարունակում ա (սկսած վճարածդ հարկերից, վերջացրած նրանով, թե բժիշկդ ինչ դեղեր ա նշանակել կամ որ գրադարաններում ես բաժանորդագրված)։
Որպես կանոն, Դանիայում հարկային կծիկների մեջ հայտնվում են մենակ սեփական բիզնես ունեցողներն ու դրսից եկամուտ ունեցողները, որտև էստեղ մի քիչ շատանում են քո ձեռքով արած հաշվարկները, բայց էլի վերջում վերջնական հաշվարկ անող ու եզրակացնողը հարկայինն ա։ Օրինակ բերեմ. ես հենց Ֆինլանդիայի եկամուտս ու էնտեղ վճարածս հարկերը մուտքագրեցի դանիական համակարգ, հաջորդ օրը նամակ էկավ, թե էսքան հարկ պիտի մուծես։ Ուշացրեցիր, տոկոս ա գալու վրադ։ Բայց հենց խառը հաշվարկներով, որոնք թեև քո աչքին ահագին պարզ ա թվում, բայց գործնականում էնքան էլ պարզ չի, որտև լիքը խուճուճ ու անհասկանալի տեղեր կան (անգամ դանիական սոցհամակարգին պատկանում ես, թե չէ տիպի հարցին հստակ պատասխան տալը բավական բարդ էր, ու մնացած հարցերն էլ էին էսպես լիքը երկիմաստ մեկնաբանություններով)։
Բայց ասենք ինչու՞ հնարավոր չի էս բոլորը Հայաստանում էլ ներդնել, ու հարկ վճարելու բեռը քաղաքացուց տեղափոխել հարկային, որ ոչ թե գործատուն կամ աշխատողը գլուխ ջարդի, թե ոնց վճարի կամ չվճարի, հարկայինը գնա, կանգնի գլխներին ու ասի՝ էսքան հարկ պիտի վճարես։ Ընդ որում, հարկայինից կարելի ա բոբո ձյաձյայի փոխարեն սարքել արդար ձյաձյա, այսինքն՝ ամեն տարվա վերջում վերահաշվարկ կատարվի, ու եթե շատ ես մուծել, վերադարձվի, եթե քիչ՝ հաշիվ ներկայացվի։ Անցնելով համահարթեցման՝ կարող ա բյուջեն ի վերջո լցնեն (չնայած ես խիստ կասկածում եմ), բայց սոցիալական անդունդը մեծանալու ա, իսկ դա կարա կատաստրոֆիկ հետևանքների բերի։
Ինչ վերաբերում ա Նիկոլի առաջարկին, էլի եմ ասում. լայվը նայեք։ Ի դեպ, ինքը երկրորդ առաջարկ էլ ուներ՝ պրոգրեսիվ երկու բրակետով։ Ըստ պրոգրեսիվի, ուզում էր դարձնել մինչև 250 000 (կարծեմ 20% հարկով, չեմ հիշում թվերը) ու 250 000֊ից բարձր (կարծեմ 25%)։ Էս դեպքում ցածր աշխատավարձ ունեցողը շա՜տ թեթևակի շահելու էր։ Բայց էլի ինքը փաստացիորեն երկու միլիոնից շատ ստացողի բեռն ա թեթևացնում։
Ու երբ էս բոլորը համադրում ես, հարց ա առաջանում. արդյոք Նիկոլն իրա առաջ խնդիր ա դրել հնարավորինս շատ հա՞րկ հավաքել, թե՞ շատ ստացողների կյանքը թեթևացնել (կոպիտ ասած՝ ստվերն օրինականացնել)։ Ու կարծում եմ բոլոր տեսակի քննարկումները ստեղից պետք ա սկսել։
Էջանիշներ