Քաղաքագետ. Վենետիկի հանձնաժողովի գործունեության մեջ բազմաթիվ կոռուպցիոն ռիսկեր կան
Նախօրեին Սերժ Սարգսյանին կից սահմանադրական փոփոխությունների հանձնաժողովը Վենետիկի հանձնաժողովի ներկայացուցիչների մասնակցությամբ քննարկում էր կազմակերպել, որին հրավիրվել էին քաղաքական կուսակցությունների ու հասարակական կազմակերպությունների ներկայացուցիչներ: Այնուհանդերձ, քննարկման հրավեր չէր ուղարկվել մի շարք կազմակերպությունների, որոնք ակտիվ պայքար են մղում սահմանադրական փոփոխությունների դեմ: Մասնավորապես, վերջին շրջանում ակտիվ գործունեություն ծավալող «Չե՛ք անցկացնի» շարժման ներկայացուցիչները քննարկմանը եկել էին առանց հրավերի՝ սեփական նախաձեռնությամբ: iLur.am-ը զրուցեց Շարժման անդամ, քաղաքագետ Արմեն Գրիգորյանի հետ:
Պարոն Գրիգորյան, Վենետիկի հանձնաժողովի անդամները, խոսելով Սերժ Սարգսյանի նախաձեռնած «սահմանադրափոխության» գործընթացում իրենց դերակատարության մասին, անընդհատ շեշտում են, որ իրենք խորհրդատվական մարմին են եւ վերջնական ընտրությունը հայաստացիներինն է: Բայց այնպես է ստացվում, որ նրանց դիրքորոշումը օգտագործվում է հենց «այո»-ի քարոզի համատեքստում: Ո՞րն է, ըստ Ձեզ, Վենետիկի հանձնաժողովի իրական դերակատարությունն այս հարցում:
Վենետիկի հանձնաժողովը մի շատ լուրջ խնդիր ունի՝ այն ժողովրդավարական մարմին չէ: Այսինքն, ժողովրդավարական տարբերակով չի ձեւավորվել: Բայց ինքը ժողովրդավարական գործընթացի վերաբերյալ գնահատական է տալիս: Շատ դեպքեր են հայտնի, թե ինչպիսի կոռուպցիոն գոծընթացներ են տեղի ունենում միջազգային կառույցներում, հիմա՝ նույն խնդիրը կա նաեւ Վենետիկի հանձնաժողովում: Դա միջազգային կառույց է, որին ՀՀ քաղաքացու դիրքորոշումն ու խնդիրները մեծ հաշվով չեն մտահոգում: Նրանք ասում են՝ մենք տեքստն ենք նայում, կոնտեքետը չենք նայում: Բայց չէ՞ որ չես կարող որեւէ սահմանադրական փաստաթուղթ նայել՝ առանց դրա կոնտեքստին ուշադրություն դարձնելու: Եթե Հյուսիսային Կորեայի Սահմանադրությունը բերենք Հայաստան, չենք կարող հաշվի չառնել, որ այդ Սահմանադրության պայմաններում տոտալիտար համակարգ է գործում: Այդ փաստաթղթին գնահատական տալիս դու չես կարող ասել՝ ահա, սա ժողովրդավարական փաստաթուղթ է: Դա հիմարություն կլինի:
Նաեւ խնդիրն այն է, որ իրենք շատ հաճախ համագործակցում են իշխանության հետ, քան հասարակության այլ շերտերի: Հատկանշական է, որ այս քննարկմանը բազմաթիվ կազմակերպություններ, այդ թվում՝ մենք, հրավիրված չեն եղել: Նրանց համար կարեւոր է հանդիպել իշխանության ներկայացուցիչների հետ, հնարավոր է նաեւ՝ բազմաթիվ գործարքներ լինեն նրանց միջեւ, բազմաթիվ կոռուպցիոն ռիսկեր կան: Օրինակ, ամբողջովին նրանց օրակարգը հրապարակված չէ՝ հետաքրքիր կլիներ իմանալ, թե հանձնաժողովի ներկայացուցիչները որտեղ են այս օրերին մնալու, որտեղ են ճաշելու եւ այլն:
Այսինքն, ստացվում է, որ նրանք իրենց պատվիրատուին ձեռնտու տեսանկյունի՞ց են խոսում: Ասենք, այնպես, ինչպես սոցիոլոգիական հարցումներն են մեզանում կատարվում: Կարելի՞ է այդ համեմատությունն այստեղ կիրառել:
Որոշակի առումով՝ այո: Տվյալ դեպքում՝ պատվիրատուն ասում է՝ մասնագիտական եզրակացություն տվեք, միեւնույն ժամանակ, փորձում են ազդել այդ եզրակացության վրա: Ինչպես նշեցի, Վենետիկի հանձնաժողովը ոչ դեմոկրատական հիմունքներով ձեւավորված կառույց է եւ որեւէ մեկի հանդեպ պատասխանատու չէ, դրա համար էլ նրա գնահատականները շատ ժամանակ իրականությունից կտրված են լինում եւ որն ավելի մտահոգիչ է, իշխանությունը հնարավորություն է ունենում նրա հետ գործարքի գնալու: Սա ամենամեծ վտանգն է: Տեսեք՝ օգոստոսի 24-ին Սերժ Սարգսյանի գրասենյակը հայտարարել է, որ Վենետիկի հանձնաժողովի ու մեր սահմանադրական հանձնաժողովի միջեւ որեւէ հակասություն չկա: Այսօր, երբ այդ մասին հարց ուղղեցինք հանձնաժողովի ներկայացուցիչներին, ըստ էության հակառակ պատասխան չստացանք: Այն դեպքում, երբ նրանց զեկույցը լիքն էր դիտողություններով ու այդ դիտողություններից ոչ մեկը չի վերանայվել ու նույն տեքստով ուղարկվել է Ազգային Ժողով: Այստեղ կարելի է միայն մտածել հնարավոր կոռուպցիոն գործարքի մասին՝ ուրիշ տարբերակ չկա:
Այսօրվա հանդիպմանը դուք ելույթ ունեցաք, որտեղ ձեր դիտարկումները ներկայացրեցիք Վենետիկի հանձնաժողովին: Ինչպիսի՞ն էր նրանց արձագանքը:
Նրանց արձագանքը, սովորականի նման, լղոզված էր` «մեր իրավասությունները սահմանափակ են, մենք խորհրդատվական մարմին ենք» եւ այլն: Իմ ելույթի հիմնական միտքն այն էր, որ պետք չէ միայն տեքստին նայել, հարկավոր է նաեւ կոնտեքստը հաշվի առնել: Չես կարող սահմանադրության տեքստ քննարկել՝ առանց հաշվի առնելու հայաստանյան իրողությունները: Իրենք խոսում էին կայունության մասին, ես իրենց հիշեցրեցի, որ Խորհրդային Միությունն ամենակայուն պետությունն էր աշխարհում, բայց այն փլուզվեց: Այսօր ամենակայուն համակարգը Հյուսիսային Կորեան է, բայց դա ժողովրդավարություն չէ: Եթե մենք կայունության մասին ենք խոսում, ապա այդ կայունությունը պետք է դիտարկել բացառապես ժողովրդավարական սկզբունքների շրջանակներում: Բոլորը կիսում են կարծիքը, որ երկիրը պետք է կայուն լինի, բայց իշխանությունը կայուն լինել չի կարող:
Ժողովրդավարության հիմնական առանձնահատկությունն էլ հենց դա է, որ իշխանությունը պետք է անընդհատ ընդդիմության եւ մյուս ուժերի կողմից ճնշման տակ լինի: Ինչպես ազատ տնտեսական հարաբերությունների մեջ է անհրաժեշտ մրցակցությունն ու անկայունությունը, այնպես էլ քաղաքականության մեջ: Այդ անկայունությունը էվոլուցիոն զարգացման երաշխիքն է: Կայունություն ասելով մենք հասկանում ենք, որ ոստիկանական, ուժային կառույցները ըստ պատշաճի կատարեն իրենց պարտավորությունները, պաշտպանեն իրավակարգը, քաղաքացուն եւ նրա իրավունքները, բայց իշխանության կայունությունը ժողովրդավարության հետ կապ չունի: Ժողովրդավարությունը ավելի շատ անկայունթյուն է ենաթադրում այս իմաստով: Այն, որ ընտրությունների ժամանակ որեւէ կուսակցություն մեծամասնություն չի կազմում, հնարավորություն է տալիս, որ մեծամասնություն գրաված ուժը ստիպված բանակցի փոքր ուժերի հետ ու այդպիսով հասարակության տարբեր շերտերը ներկայացված լինեն իշխանության մեջ: Իսկ մյուսները դառնում են ընդդիմություն եւ իրենց աշխատանքով ցույց են տալիս, որ հաջորդն իրենք պետք է լինեն: Սա է ժողովրդավարության ամբողջ կոնցեպտը: Կայունությունը պետք է քննարկել հենց այս կոնտեքստում: Սրանից դուրս արդեն Խորհրդային Միությունն է կամ Հյուսիսային Կորեա:
Որքանո՞վ է հեռանկարային «ոչ»-ի շարժումը: Նկատի ունեմ այն պայմանները, որի մեջ ընթանալու է այդ շարժումը: Հատկապես, որ հիմնական քաղաքական դերակատարներից ԲՀԿ-ն, կարծես թե, ավելի ու ավելի է հակվում «այո»-ին (հարցազրույցը պատրաստելու ընթացքում հայտնի դարձավ, որ ԲՀԿ-ը հյուրընկալվել է Սերժ Սարգսյանին՝ սահմանադրական փոփոխությունների օրակարգով-խմբ):
Այս ընթացքում միայն ԲՀԿ դիրքորոշումն էր, որ որոշակի չափով հստակ չէր, թեեւ կասկածներ կային, որ այսպիսի պատկեր կունենայինք, մանավանդ՝ փետրվարյան իրադարձություններից հետո: Դրա համար էլ մենք մեր ռեսուրսների գնահատումն արել ենք առանց ԲՀԿ-ին հաշվի առնելու: Դաշտում իրականում կան շատ փոքր սուբյեկտներ, որոնք, միավորվելու դեպքում սիներգիա կստեղծեն եւ հզոր ուժ կարող են դառնալ: Նույնիսկ՝ ավելի հզոր ուժ, քան դասական քաղաքական ուժերն են: Որովհետեւ սա միավրող գաղափար է. մեր հանդիպումները ցույց են տալիս, որ հասարակության մեծ մասը հասկանում է՝ սրա նպատակը վերարտադրությունն է: Մենք ստեղծել ենք 20 հոգանոց իրավաբանների խումբ, որը դեմ է սահմանադրական փոփոխություններին ու համապատասխան մասնագիտական եզրակացություն է ներկայացնելու: Կան ընտրությունները վերահսկող հասարակական կազմակերպություններ, որոնք նույնպես ներգրավված են այս գործընթացին: Այսինքն, երկու տարբեր ուղղություններով աշխատանք ենք տանում մի նպատակով՝ թույլ չտալ սահմանադրական փոփոխությունները: Կան քաղաքական ուժեր, որոնք դեմ են՝ Հայ ազգային կոնգրեսը, Ժառանգությունը, որը նույնպես, կարծես թե հստակ դիրքորոշում ունի:
ՀԱԿ-ն ասում է, որ պետք է թույլ չտալ, որ գործը հանրաքվեին հասնի: Ձեր մարտավարությունն ինչպիսի՞ն է:
Միանշանակ, պետք է ջանալ, որ այդպես լինի, ասենք, ԱԺ-ում կասեցնել պրոցեսը: Բայց եթե դա չհաջողվի, ապա բնականաբար, պետք է անցնել հաջորդ փուլին: Այն խմբերը, որոնց մասին ես խոսեցի, եթե կարողանան միավորել իրենց ներուժը, ապա հնարավոր է ավելի հզոր ուժ ստեղծել, մանավանդ, որ իշխանությունների նկատմամբ մեծ դժգոհություն կա հասարակության մեջ: 7-8 տարի այս իշխանությունը որեւէ լուրջ խնդիր չի լուծել, որպեսզի հանրության համար ընդունելի լինի, Սերժ Սարգսյանը մեծ հաշվով, իր համար սոցիալական հենարան չի ստեղծել, որովհետեւ տնտեսական զարգացում չի եղել: Նրա միակ հենարանն այն մարդկանց խմբերն են, որոնց նա կարողանում է ճնշել: Այդ առումով նա շատ թույլ է ու խոցելի: Եթե հասարակությունը մոբիլիզացվի, եթե հրապարակում շատ մարդ լինի, ապա հնարավոր է տապալել այս գործընթացը:
Հայաստանում քաղաքացիական նախաձեռնությունների առանձնահատկություններից մեկն այն է, որ նրանք ջանում են ներկայացնել իրենց գործունեությունը որպես արտաքաղաքական կամ գոնե արտակուսակցական: Այս դեպքում, ենթադրում եմ, որ նման հռետորաբանություն չի լինի: Այդպե՞ս է:
Տեսեք՝ ես, որպես մասնագետ նայելով հարցին, կարծում եմ, որ քաղաքացիականն ինքը եւս քաղաքական է: Եթե փորձենք ձեւակերպել քաղաքականության սահմանումը, քաղաքացիական ցանկացած գործողություն տեղավորվում է այդ սահմանման մեջ: Պարզապես, Հայաստանում հանրային քննարկումը, ԶԼՄ-ները «քաղաքական»-ի հանդեպ ինչ-որ բացասական կարծրատիպեր են ստեղծել, բայց իրականում մենք չենք կարող զգայական մակարդակում ասել, որ «քաղաքական»-ը լավ կամ վատ բառ է: Տալիս ենք քաղաքականության սահմանումը եւ փորձում ենք հասկանալ՝ արդյո՞ք տվյալ գործընթացը մտնում է այդ սահմանման մեջ, թե ոչ: Օրինակ՝ «Դեմ եմ»-ի շարժումը հանգիստ տեղավորվում էր քաղաքականության ցանկացած սահմանման մեջ: Նրանք կարող են ասել, որ քաղաքացիական են, դրանում խնդիր չեմ տեսնում, բայց հրաժարվել այն իրականությունից, որ դա նաեւ քաղաքական է, արդեն այլ հարց է: Այդ առումով, ես երբեւիցե չեմ կարող ասել, որ «Չենք անցկացնի»-ն քաղաքականությունից դուրս է: Իհարկե, մենք քաղաքական ենք: Նույնիսկ Մաշտոցի այգու պայքարը քաղաքական էր, որովհետեւ ռեսուրսների բաշխման խնդիր էր քննարկվում. մի խումբն ասում էր՝ ռեսուրսներն այս կերպ պետք է բաշխվեն, մյուսն ասում էր՝ ոչ, այսպես պետք է բաշխվեն: Սա ամբողջությամբ քաղաքականություն է: Ինչ վերաբերում է կուսակցականությանը՝ մենք համագործակցում ենք կուսակցությունների հետ, պատրաստ ենք բոլորի հետ աշխատելու, եւ ավելին, մենք պատրաստ ենք բոլորի հետ քննարկելու մեր գործողությունների մարտավարությունը: Ճիշտ է՝ սա ավլեի դժվարացնում է պրոցեսը, բայց փորձում ենք բոլոր սուր կողմերը կլորացնել, որպեսզի համագործակցությունը ստացվի, եւ այս քաղաքական պրոցեսի վրա ազդեցություն ունենալ ու ինչ-որ փուլում տապալել այն: Որովհետեւ, կրկնեմ, դրա ռեսուրսը կա, բավարար է: Մյուս կողմից, վտանգը, որը գալիս է այս նախագծից, ստիպում է ավելի կենտրոնանալ եւ թույլ չտալ դրա իրագործումը:
Զրուցեց Հակոբ Կարապետյանը
- See more at:
http://www.ilur.am/news/view/48271.h....1usppAyH.dpuf
Էջանիշներ