«Ղարաբաղցիների ու հայերի» թեմայով
Երեկ «Արմենիա» հեռուստաընկերությունը լուսաբանելով ինչ-որ իրադարձություն, նշեց, որ Թբիլիսիում հանդիպել են «հայ, ղարաբաղցի և ադրբեջանցի երիտասարդները»: Արցախահայությանը ոչ թե հայ, այլ «ղարաբաղցի», որպես էթնոնիմ անվանող հեռուստաընկերության քայլը սոցիալական ցանցերի որոշակի շրջանակներում լայն քննարկման արժանացավ, որտեղ հիմնական բնորոշումն այն էր, որ դա հայկական հեռուստաընկերությունների անգրագիտության, տգիտության հերթական դրսևորումն է:
Իհարկե նման քայլը կարելի է տգիտության արդյունք բնորոշել, բայց երբ դրան գումարում ենք այն, որ ԼՂՀ վարչապետը ապրիլի յոթին շնորհավորում է «արցախուհիներին», որ պարբերաբար շեշտվում է, թե Ղարաբաղի հարցը պետք է լուծվի ըստ «Ղարաբաղի ժողովրդի» կամքի (ոչ թե Ղարաբաղի հայության, ոչ թե ընդհանուր հայության կամքով), որ լրագրողների, քաղաքական ու հասարակական գործիչների կողմից հետևողականորեն Հայաստանն ու Ղարաբաղն օգտագործվում են որպես առանձին սուբյեկտներ (Ղարաբաղը Հայաստանի շրջան է, իսկ տարբեր են մենակ քաղաքական միավորները՝ ՀՀ-ն և ԼՂՀ-ն)՝ պարզ է դառնում, որ մենք գործ ունենք ոչ թե հեռուստաընկերության մասնավոր անգրագիտության դրսևորման, այլ համակարգային գործընթացի հետ, որի պաըճառներն ու հետևանքները շատ ավելի խորն ու բարդ են, քան անգրագիտությունը:
«Ղարաբաղցի-հայաստանցի». «Ղարաբաղ-Հայաստան», «ղարաբաղցի-հայ» և նմանատիպ այլ եզրերի օգտագործումը չընդունող շրջանակները փաստարկում են, որ նման տերմինաբանությունը «ղարաբաղցի» էթնոգոյացման գործընթացի սկիզբ է: Այս փատարկը շատերը լուրջ չեն ընդունում, որովհետև,
• Ղարաբաղում խոսում են հայերեն,
• ղարաբաղցիներն ունեն միևնույն մշակութապատմական անցյալն ու արմատները, ինչ Հայաստանի այլ շրջանների բնակչությունը,
• «ղարաբաղցիների» ու «հայաստանցիների» պատմական հիշողությունը նույնն է և այլն:
Սակայն աշխարհին հայտնի են շատ օրինակներ, երբ վերոնշյալ միավորող գործոնների առկայության պայմաններում միևնույն էթիկական խմբի ներսում էթնոքաղական գոյացման, մասնատման գործընթաց է ընթանում է: Օրինակ՝ մեր աչքի առջև ընթացող սերբերի մասնատումը խորվաթների ու ալբանացիների, արաբ էթնոսի մասնատումը տարբեր, երբեմն թշնամի պետությունների, բրիտանացիների սոցիալ-մշակութային, լեզվահոգևոր հիմքի վրա ԱՄՆ-ի և ամերիկացիների առաջացումը և այլն:
Ի՞նչ է տալիս «ղարաբաղցիներին հայերից», իսկ «Հայաստանը Ղաևաբաղից» առանձին սուբյեկտներ դիտարկող տերմինաբանությունը: Հարցի պատմությանն անդրադառնալով հիշեցնենք, որ 80-ականների վերջին ԼՂԻՄ-ում և ՀԽՍՀ-ում միացում էին գոռում, ոչ թե անկախացում, իսկ Ղարաբաղի անկախացման մասին միֆը ստեղծվեց առաջին նախագահի ու նրա վարչախմբի կողմից:
«Ղարաբաղը Հայաստանից» անկախ, առանձին սուբյեկտ դիտարկելը Ղարաբաղի համար մղվող հայ-ադրբեջանական պատերազմում պարտության դեպքում ՀՀ իշխանությունների համար հայության առջև պատասխանատվություն չկրելու, իսկ հաղթանակի դեպքում՝ միջազգային հանրության առջև պատասխանատվություն չկրելու փորձ էր: Ինչպես դասախոսություններից մեկի ժամանակ նշեց ՀՀ նախկին արտգործնախարար Վահրամ Փափազյանը՝ «մեր (ՀՀ իշխանությունների) դիրքերը բանակցությունների ժամանակ համեմատաբար ամուր էին, որովհետև դժվար որոշումների ընդունման ժամանակ հղում էինք անում ղարաբաղցիներին, որոնց տեղը մենք չենք կարող որոշում ընդունել, քանի որ տարբեր սուբյեկտներ ենք»:
Վերոնշյալ քաղքական գիծը շարունակվել է բոլոր երեք նախագահների օրոք, արդեն մոտ 20 տարի, իսկ ժամանակն իր գործն անում է, և ժամանակի ընթացքում արտաքին քաղաքականության համար միֆերի մակարդակում «Ղարաբաղը Հայաստանից անկախացնելու» գործընթացը ձեռք է բերել ՀՀ ու ԼՂՀ հայության հոգեբանական մասնատմանը տանող վտանգավոր բնութագրեր:
Հիմնական վտանգները հետևյալներն են.
1. ՀՀ որոշ շրջանակներում, այդ թվում նաև քաղաքական ուժերի մակարդակով հնչում են թեզեր, թե «հայերը չպետք է ծառայեն Ղարաբաղում»: Այս թեզերը համեմատաբար «անմեղ» լինելով խաղաղ ժամանակ, հնարավոր պատերազմի դեպքում կարող է վերածվել հակաղարաբաղյան ալիքի:
2. ՀՀ տնտեսական առաջաընթացը կապվում է Ղարաբաղի հարցի հետ, վերջինս ներկայացնելով որպես ՀՀ տնտեսական առաջընթացին խանգարող գլխավոր գործոն:
3. Քաղաքական շահարկումների առարկա է դառնում քաղաքական գործիչների արցախյան ծագումը:
4. Եթե հաշվի առնենք, որ հրատարակվում են գրքեր, որտեղ հիմնավորվում է արցախցիների ոչ հայկական ծագումը, որ ստեղծվում է «հայերեն-ղարաբաղերեն» բառարան, որ ԼՂՀ-ի դպրոցներում առավոտյան երգում են Արցախի հիմնը և նմանատիպ այլ գործոնները, ապա կարելի է ենթադրել, որ եթե այս ամենը տեղի է ունենում 80-ականների վերջին «միացում» գոռող քաղաքական գործիչների ներկայության պայմաններում, ապա վերջիններիս ասպարեզից հեռանալու արդյունքում ղարաբաղցիների էթնոգոյացման գործընթացը անդառնալի կդառնա:
Այս ամենի արդյունքում բազմաթիվ խնդիրների համատեքստում անկախ Հայաստանը (անկախ Հայաստան ասելով նկատի ունենք ՀՀ-ն ու ԼՂՀ-ն) ձեռք է բերում մեկ այլ, հոգեբանական մեծ խնդիր, որի անվանումն է պառակտվածություն, ինչը Հայոց Պատմության ընթացքում բազմաթիվ անգամներ պետության թուլացման, երբեմն՝ կործանման պատճառ է դարձել, բայց ցավոք պատմության դասերը մեզ համար չեն:
Վահրամ ՄԻՐԱՔՅԱՆ
Աղբյուր՝ times.am
Էջանիշներ