User Tag List

Էջ 5 5-ից ԱռաջինԱռաջին 12345
Ցույց են տրվում 61 համարից մինչև 63 համարի արդյունքները՝ ընդհանուր 63 հատից

Թեմա: Ոչ ավանդական տեսակետներ

  1. #61
    Պատվավոր անդամ Մեղապարտ-ի ավատար
    Գրանցման ամսաթիվ
    23.07.2008
    Գրառումներ
    1,291
    Բլոգի գրառումներ
    15
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)

    Պատ. Ոչ ավանդական տեսակետներ

    Գիտական ուսումնասիրությունների արդյունքները չեն կարող ճշգրիտ վերականգ նել «ցիվիլիզացիոն զարգացումների պատմական ընթացքը», բայց կարող են մեզ առավել մոտեցնել ճշմարտությանը:
    Պատմական դեպքերի և երևույթների վերլուծությունները մշտապես մեզ հանգեց նում են այն եզրակացության,որ իրարից շատ հեռու գտնվող հին աշխարհի մշա կութային կենտրոնները իրար հետ կապված են եղել մեկ գերհզոր մշակույթի և այդ մշակույթը տարածող մարդաբանական տեսակի միջոցով,19-րդ դարի կեսերին սա արդեն փաստ էր:Վերջին հարյուրամյակի ընթացքւոմ գիտնականների կողմից կա տարված հնդ-եվրոպական մշակութային արժեքների առնացքային ծագումնաբա նական խնդիրներին վերաբերվող վերլուծություների արդյունքները կարող ենք ընդունելի համարել , պայմանականորեն կապելով այն որևէ ծագումնաբանական տեսության հետ:
    Փաստերի երկար շարքը հաստատում է այն կարծիքը որ իրոք «armenoid» մարդա բանական տեսակը հանդիսանում է հետջրհեղեղյան մշակույթի հիմնադիրը իսկ պատմամշակութային ուսումնասիրությունների համակարգված արդյունքները հաստատում են որ գոյություն են ունեցել հզոր մշակութային կենտրոններ: Բրան խեցեֆալ «Արմենոիդ» մարդաբանական տեսակը, իրեն հատուկ հոգեբանական և ֆիզիոլոգիական առանձնահատկություններով, շահեկանորեն ընդգծված տարբեր վում է իրեն շրջապատող աշխարհից , իր ստեղծած մշակույթով : Համաձայն որոշ տեսաբանների և հետ ջրհեղեղյան ավանդապատումների՝ եվրասիական մշա կույթը մոտավորապես 20 000 տարեկան է իսկ մշակույթի ստեղծման կենտրոնա կան տարածաշրջաններից մեկը Փոքր Ասիան է:
    Ակնհայտ է մի բան, որ Փոքր Ասիայի տարածքում «Արմենոիդ» մարդաբանական տեսակի ստեղծած մշակույթը ցիվիլիզացիայի զարգացման համար ունի կենտրո նանիստ նշանակություն, սակայն նրա կողմից ստեղծած հիմնարար մշակույթի առանցքային լինելու փաստը եվրասիական ընդհանրության համար դեռևս իր տե ղը չի գտել, այդ իսկ պատճառով չբացահայտված կամ անպատասխան են մնացել շատ հարցեր: «Արմենոիդ» մարդաբանական տեսակի ստեղծած մշակույթը, որպես առաջադիմակամ մշակութային և սոցիալական երևույթ առանցքային հիմք է դար ձել տարբեր ցեղախմբերի, էթնիկական միավորների ֆիզիկական և սոցիալական ձևավորման գործում:«Արմենոիդ» մարդաբանական տեսակի կողմից ստեղծած համամարդկային հիմնաքարային մշակութային արժեքներին որպես այդպիսին արժեքավորումը, մեծ հնարավորություն է ստեղծում այլ տեսանկյունից մոտենալ քաղաքակրթական,մշակութային,ծագումնաբանական հարցերին և ավելի խորը և ճշգրտված եզրահանգումեր կատարել:Պատմությունը և մշակույթի զարգացման ընթացքը ճիշտ գնահատելու և հասկանալու համար հարկա վոր է երվրոպական մշակույթին դիտել որպես ավելի հին պատմության և մշակույթի շարունակութ յուն: Հնդ-եվրոպական մշակույթի էթնոգենեզը հասկանալու համար հարկավոր է նոր մոտեցում,այդ նոր մոտեցումներից ամենա առաջնայինը վաղուց արդեն հայտ նաբերված ընդունված «Արմենոիդ» մարդաբանական տեսակ է և նրա կողմից ստեղծված մշակույթը:
    Մենք չգիտենք թե մարդկությունը իր պատմական զարգացման մեջ քանի անգամ է ստիպված եղել սկսել նորից և ինչ ընդհանրական անունների տակ է հանդես եկել, բայց կարող ենք որոշակիորեն արձանագրել, մշակույթը՝ որը հայտնի է այսօր որ պես հնդեվրոպական մշակույթ և կարող է ունենալ ավելի ստույգ «Արմենոդական մշակույթ» անվանումը: Հնդեվրոպականն ռասսաների հիմքում կանգնած «Արմե նոիդ» մարդաբանական տեսակի ստեղծած մշակույթի կարևորագույն նվաճումը այն էր, որ էթնոսները և ռասսաները հանդես էին գալիս որպես երկրորդ կարգի մե ծություններ՝ թողնելով առաջին տեղը աստվածներին և նրանց գաղափարախոսու թյանը:Այս գաղափարախոսությունը գլխավոր կրողները Փոքր Ասիայում անփո փոխ եղել է Հայկական էթնոսը ,նա կարողացավ պահպանել և փոխանցել հաջորդ սերունդներին արարչական հիմնական գաղափարները: Հայկական էթնոսին նաև հաջողվեց իր միջոցով պահպանել «Արմենոդական մշակույթի» լեզվական և մշա կութային հնագույն ընդհանրական առանցքը: Ընդհանրացնելով եղած նյութերը մենք կարող ենք կատարել հետևյալ եզրակացությունը, տարբեր ժամանակաշըր ջաններում գիտնականների կողմից կատարված եզրահանգումները հաստատում են որ՝
    1) Ժամանակակից ցիվիլիզացիայի հիմքերից մեկը դրվել է Հայկական լեռնաշխար հում, որտեղ իր առանձնակի տեղը ունի Արմենոիդական մշակույթի Հայասական ճյուղը (դիցաբանական Հաբեթական ճյուղը) և նրա հետագա սերունդները ի դեմս հայկական և պարսկական էթնոսների:
    2)Հաբեթական ճյուղի գաղափարախոսության միջոցով«Հոմո,Անտրոպոս,Հայ մարդ, Մանուշայա,Ադամ» արարածը մշտապես գտնվեց գաղափարախոսության զենի թում և զենիթում վերահաստատվեց որպես նոր կրոնական և դավանաբանական ուղղություն Քրիստոնեություն անվան տակ և հաստատվեց աշխարհում:
    3) Հետ ջրհեղեղյան գլխավոր կենտրոններից մեկը եվրասիական մշակույթի մեջ հայկական տարածաշրջանն է, իր կենտրոնանիստ և աշխարհակառուցողական մշակույթով:
    4) Հայկական էթնոսը եվրասիական ընդհանրական մարդաբանական և մշակու թային արմատին ամնենա մոտ կանգնած ժամանակակից էթնոսն է: Հայկական էթնոսին հաջողվեց պահպանել արևապաշտական գաղափարախոսության մեջ կեն տրոնական համարվող«սիրո» գաղափարը, շարունակաբար փոխանցելով հաս ցնելով այն մեզ:
    5)Այս գաղափարախոսության սկիզբը գտնվում է «Արատտա», «Հուրրիներ», «Հայա սա»,«Արի»,«Նաիրիցիներ», «Միթանի», «ՈՒրարտու»,«Բիայնելի» ,«Արմինա» ,«Հայք» անուններով հանդես եկող էթնոսի կողմից պահպանված պատմական անցյալի մեջ, որը ձևավորվել է աշխարհագրորեն միևնույն տարածքում որտեղ Արաարատ լեռն է և Տիգրիս և Եփրատ գետերը: Այս բոլոր անուններով մի քանի հազար տարի կոչվել է նույն տարածաշրջանը և այդ տարածքներում ապրող էթնոսը որի միակ գաղափարախոսությունը մինչև այսօր հանդիսանում է «լույսը» :
    Հայկական բարձրավանդակի ավտոխոն մշակույթը և լեզուն չարդարացված բա ժանվել է հուրրիական, արիական, ուրարտական և հայկական մասերի միջև, որոն ցից «հայկական» համարվող պատմական մասը մի քանի հազարամյակ միջին արև ելքի համար հանդիսացել է ամբողջական մշակույթի հինմական վերարտադրման միջոց: Այս առումով Հայերենը բանալի է միջագետքի, կենտրոնական, արևելյան այնպես էլ հյուսիսային եվրոպայի լեզուների ծագումնաբանության և ձևավորման ուսումնասիրման համար, քանի որ Հայերեն լեզվի մեջ առավելագույնս է պահ պանվել նախալեզվի հզոր շերտը: Այս տեսակետը պաշտպանել և ժամանակին իրեց աշխատանքների մեջ շարադրել և հաստատել է մի շարք գիտնականներ:
    Գ.Կլիչկովը, (1983 թ.)գտնում է որ հայերեն լեզուն հնդեվրոպական լեզվաընտանի քի մեջ նախալեզվին ամենամոտ կանգնած լեզուն է:
    Գամկելաձեն և Իվանովը (1984 թ.)հակված էին կարծելու որ Հունա/Հայկական/ Արի ական լեզվական ընդհարությունը սկսվում է ոչ ուշ քան մ.թ.առաջ III հազարամ յակը:Ա.Իվանովը և Տ.Գամկրելիձեն կարծում էին, որ հնդեվրոպական լեզուների նախա հայրենիքը գտնվել է Անդրկովկասի,Սիրիայի և Միջագետքի տարածա շրջանում:
    Ռուս հայագետ Դյակոնովը իր աշխատանքներում բազմիցս նշում է այն փաստը որ հայ էթնոսը համարվում է տարածաշրջանի բնիկ ժողովրդի գենետիկ շարունա կություը: Ուրարտական գրի ուսումնասիրությունից հետո, Դյակոնովը կատարել է հետևյալ եզրակացությունները՝ ՈՒրարտական գրավոր լեզուն մոտ է կանգնած Հեթ-Հուրիթթական գրավոր լեզվին,գոյություն ունի անըդհատ լեզվական կապը Միթանիայի,Հեթթերի և Վանի թագավորությունների միջև:
    Ելիզարենկովան(1987թ.) Վեդական լեզվի ուսումնասիրման ժամանակ համարել է որ Միթանի լեզուն բառբառ է որը հստակ տարբերվում է Վեդական լեզվից և այն մի շարք հատկանիշներով նախվեդական է:Միթանի լեզվի մեջ կան նաև միջ վեդ դակն ինչ պես նաև հետ վեդական տարրեր :Սա ենթադրում է որ այդ երկու լեզուները պետք է ունենային մեկ ընդհանուր լեզու որը կարող էր թվագրվել ոչ ուշ քան մ.թ. առաջ III –րդ հազարամյակի երկրորդ կեսին:
    Ա.Վարպետյանը (1995թ.) իր աշխարհաստեղծ գաղափարախոսության տեսության հիմքը դում է հայկական տարածաշրջանում:
    Ա.Մովսիսյանի (2000թ.) ուսումնասիրություններում առաջ է քաշվում այն վար կածը որ Հայկական լեռնաշխարհը մշակույթի ստեղծման գլխավոր կենտրոննրից մեկն է որի մասին տեղեկությունները պահպանվել են Շումերական ավանդապա տումներում:
    Վ.Ա.Սաֆրոնովը(2003թ.) իր հետազոտությունների մեջ մշակույթի ստեղծման կեն տրոն համարում է Եվրոպան սակայն Փոքր Ասիան մնում է որպես կայուն մշա կութային կապող օղակ:
    Ա.Պետրոսյանը (2006թ.) իր ուսումնասիրության մեջ նույնպես կարևոր է համարում Փոքր Ասիական տարածաշրջանը:
    Prof.Dr.Klaus Schmidt (2007թ.) Գյոբեկլի թեփեի 12 000 տարվա մշակույթը ուսումնա սիրությունների մեջ առաջ է քաշում այն վարկածը որ Փոքր Ասիական տարածա շրջանը ժամանակակից մշակույթի ծննդավայրն է :
    Ռաուլ Շրոթի (2007թ)«Հոմերոսի հայրենիքը» ուսումնասիրությամ մեջ հայտնում է այն կարծիքը որ Կիլիկիան «Տրոյական պատերազմի հայրենիքն է»:
    Եվրասիական միֆոլոգիային և դիցաբանությանը վեաբերվող ակադեմիական գրա կանության մեջ վաղ ժամանակաշրջանի ցիվիլիզացիայի կենտրոնական աստված ների,դիցաբանական հերոսների, անունների ծագումնաբանությունները հետևողա կանորեն ներկայացվում են որպես այս կամ այն մշակույթի ինքնուրույն արդյունք, որը վերագրվում է Շումերական, Աքքադական, Եգիպտական, Ասսուրա-Բաբելո նական,Հաթթիթական, Հուրրիական, Հունա-Հռոմեական, Իրանական ,Հրեական մշակութային արժեքների հետ: Դեռևս այս միավորումների կողմից ստեղծված մշակութային արժեքները հետևողականորեն եւ որեւէ ձևով չեն կապվում Արմենոի դական մարդաբանական տեսակի կողմից ստեղծած համամարդկային մշակույթի հետ և այդ մշակույթի հիմարար արժեքների ստեղծման առանցքային մասնակից և պահապան հանդիսացող հայկական էթնոսի հետ:
    Շատ ուսումնասիրություններ, որոնք վերաբերվում են մարդաբանությանը,հնդ-եվ րոպական ընդհանրության ծագումնաբանությանը,նրա ստեղծած դիցաբնությանը, աստվածաբանությանը և պատմական,առասպելական դեպքերի մեկնաբանություն ներին արված են որոշակի մտածածին տեսանկյունից:Նոր գիտական ուսումնասի րությունների և մեկնաբանությունների գերակշռող մասը իրականացվում են հայտ նի բանաձևների շրջանակներում, որոնք վաղուց արդեն բարոյապես հնացած են:
    Կապված մի շարք գաղափարական խնդիրների հետ «Արմենոիդ» մարդաբանա կան տեսակի և նրա կողմից ստեղծված մշակույթը Հայագիտության հիմնական տեսադաշտից դուրս է մնացել: Առհասարակ տարածաշրջանի բոլոր ավանդապա տումներում գերիշխում է պատմողի ներքին կողմնորոշվածությունը,սակայն այն չի փոխում ավանդապատման ընդունված ընթացքը ,նա կարողանում է միայն լրացու ցիչ դիցական երանգներ տալ ավանդապատման իր հերոսին և այլն:
    Մի շարք ավանդապատումների վերլուծությունները բերում է այն եզրակացության որ գոյություն է ունեցել մոնոմշակույթ և նախա էթնոս:Նախա էթնոսը որը կանգնած էր զարգացման որակական այլ աստիճանի վրա այսօր մեզ հայտնի է որպես «արմե նոիդ» տեսակ, մոնոմշակույթի տրոհվելուց հետո «արմենոիդ» տեսակը և նրա հիմնական հետևորդը մշտապես փորձեր է կատարել պահպանել մշակութային ամ բողջականությունը: Հայագիտությանը վերաբերվող չբացահայտված կամ անպա տասխան մնացած հիմ նարար հարցադրումների, ինչպես նաև նոր ծագած խնդիր ների, պատասխանների որոնումները հնարավոր չէ իրականացնել առանց վերջին հարյուր տարվա ընթացքում ձևավորված հայեցակետի լուրջ վերանայման և փո փոխության:
    (հատված)
    Եթե գլուխ չունես, չի էլ ցավի

  2. #62
    Պատվավոր անդամ Մեղապարտ-ի ավատար
    Գրանցման ամսաթիվ
    23.07.2008
    Գրառումներ
    1,291
    Բլոգի գրառումներ
    15
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)

    Պատ. Ոչ ավանդական տեսակետներ

    Անիվ
    Չայլդը առաջինը ընդհանրացրեց և կանոնակագեց անվավոր փոխադրամիջոցի հետ կապված նյութերը հանգեց այն եզրակացության որ անիվե հայտնաբերվել է Շումերում ուրուկի ժամանակաշրջանում մ.թ.3500 տարի առաջ (Չայլդ, 1951, с.178), որտեղից այն տարածվեց Կովկաս սկզբից արևելյան իսկ հետագայում արևմտյան Եվրոպա:Համաձայն Չայլդի տեսության Միջագետքյան սայլը 2000 տարով մեծ էր եվրոպականից: Այս թեզիսը աստիճանաբար սկսվեց վիճարկվել ,(Բոնի, 1960; Կալիցի, 1976; Պիգոտտի, 1968; Սուլիմիրսկայայի, 1968; Կուզմինի, 1974;Կոժինի, 1985)., կողից որը կապված էր բադենյան մշակույթի հայտնաբերման հետ սակայն այդ մշակությի հետ կապված թվերի տատանումները հնարավորություն չէին տա լիս վերջնականապես վիճարկել Միջագետքյան թեզիսը:
    Արևելյան Եվրոպան նույն մտավ անվավոր փոխադրամիջոցի տարածնան գոտու մեջ Կալմիկիայի կատարված հայտնագործությունից ելնելով,տարածքում (Սինի ցին 1948, с. 147):
    1974 թվականաին Կուզմինանան հրապարակեց մի աշխատություն որը զարգաց նում և պաշտպանում էր այն թեզիսը որ հնդերվոպացիների նախահայրենիքը կա րող էր գտնվել պոնտո-կասպիսյան տափաստաններում քանի որ այդ տարածքնե րում հայտնաբերված սայլերը պատկանում էին մ.թ.3000 տարի առաջ ընկած ժամա նակաշրջանին:
    1982 թվականին Ա.Հոյսլերը իր «Անիվի և սայլի հնագույն պատմությունը հյուսիս պոնտական տարածքներում»հոդվածի մեջ տալիս է Ուրալից մինչև Հոլանդիա Կով կասից մինչև Ալպեր ընկած տարածաշրջանում հայտնաբտրված հնագույն անվա վոր փոխադրամիջոցների ցանկը և հանգում է այն եզրակացության որ արևմտա եվրոպական անվավոր փոխադրամիջոցները չեն առաջացել հյուսիս պոնտա կան ,Առաջավոր Ասիայի կամ անդրկովկասյան տարածաշրջանից ինչպես նաև
    անդր կովկասից: Միևնույն ժամանակ նա հաստատում է Չայլդի այն կարծիքը որ հստակ կապ կա ցիվիլիզագիայի ,մետաղագործության և անիվի ստեղծման միջև:
    Հարապպայում հայտնաբերված սայլերի ուսումնասիրությունը Չայլդին հանգեց րին այն եզրակացության որ Հնդկական հարթավայրից դեպի Տիգրիս և Եփրատի հովիտ տեղաշարջ չի եղել:
    1935-36 թվականներին Ե.Մակկեի կողմից Չանհու-Դարո ,Մոհեջո-Դարո և Հարապ պայի տարածքներում կատարված ուսումնասիրությունները հայտնաբերել են միայն սայլերին և անիվին վերաբերվող տարբեր պատկերներ որը հաստատում է այն փաստը որ Շումերի և Հարապպայի մեջ եղել է որոշակի կապ: 1943-ին հրապա րակված իր ուսումնասիրության մեջ Մակկեյը նշում է դժվար է ասել թե որտեղից է հայտնվել սայլը սակայն ակնհայտ է որ իրենց պատկերներով Շումերական պատ կերները ավելի բարդ են:Հարապպայի ցիվիլիզացիան դադարեցնում է իր գոյութ յունը մ.թ.առաջ1700 –ին ,անկումը կապված է արիների մուտքի հետ (Բրեյ, Տրումպ , 1979),Միջագետքի և Հարապպայի անվավոր փոխադրամիջոցի օգտագործման ժա մանակաշրջանը մոտ են իրար ,երկու տարածաշրջանների միջև եղած կոնտակտը ակնհայտ է սակայն վերջնականորեն հնարավոր չէ երկու տարածաշրջաններից առանձնացնել որևէ մեկին որպես անվավոր փոխադրամիջոցի ստեղծման կեն տրոն:Իրանի տարածքում հայտնաբերված անվավոր փոխադրամիջոցները հայտ նաբերված Շահ-թեփե սինխրոնիզացվում են Սիրալիկ IV-ի հետ որը համանկնում է (ըստ Բիկերմանի մ.թ.առաջ 2750-2615թ.թ.):
    Չայլդը մերժեց Եվրոպայում անվավոր փոխադրամիջոցի ստեղծման վարկածը հետ
    ևյալ կերպ«Ֆանտաստիկ է որ դաները կամ հյուսիսային մշակույթի ներկայացու ցիչները իվիճակի էին իրենց քարե կացիններով պատրաստել նույնիսկ քարշակ ցուլերին օգտագործելու համար ,էլ չենք խոսում մառտակարքի մասին .... ես կաս կածում եմ որ Բադենի և Գլինի ժողովուրդը այդքան զարգացած էին և կարող էին մշակել անիվը»(Չայլդ,1950): Ըստ Չայլդի Հին Արևելքը հնարավոր այն տարածա շրջանն է որտեղ կարող էր ստեղծվել անիվը այն կապված է ցիվիլիզացիոն այն պիսի երևույթների հետ ինչպիսին է մետաղագործությունը:
    Չայլդը շատ կուրախանար եթե իմանար որ Թուրքիայի տարածքում կատարված նոր հայտնագործություններերը հաստատում են իր վարկածը: Թուրքիայի տարած քում հայտնաբերված մշակույթները նախորդում է մեզ հայտնի բոլոր մշակույթ ներին մի քանի հազար տարի: Չայլդ մեծ նշանակություն էր տալիս անվավոր փո խադրամիջոցների և նրա լրացուցիչ բաղադրիչների հայտնագործման փաստին:
    Ժամանակակից հետազոտությունները ավելի հստակ են կոնկրետացնում անավոր փոխադրամիջոցի հնարավոր ստեղծման տարածաշրջանը որը վերջին բացահայ տումների լույսի տակ կարող է համարվել Փոքր Ասիան: Փոքր Ասիան առնվազն 6000 տարի մեծ է մեզ հայտնի բալկանյան ,գերմանական, շումերական,պաղեստին յան մշակույթներից:

    2007 թվականի եղած տվյալների համաձայն հնարավորություն ունենք օգտագործե լով Չայլդի մեթոդոլոգիան կատարել հետևյալ եզրակացությունը կապված անվա վոր փոխադրամիջոցի ստեղծման հետ: Անիվը և անվավոր փոխադրամիջոցը կա րող էր առաջանալ այնտեղ որտեղ կար հնագույն մշակույթ այդպիսի մշակույթ կար Փոքր Ասիայում որը հանրությանը հայտնի է Գյոբեկլե թեփե անունով:
    Այս եզրակացություն հնարավորություն է տալիս լոկալիզագնել ցիվիլիզացիայի գլխավոր հայտնագործության անիվի և անվավոր փոխադրամիջոցի ստեղծման վայրը և վերափոխելով Չայլդի միտքը կարելի է ասել հետևյալը որ անիվի գաղա փարը և նրա պատրաստումը ինչպես նաև արքայական թաղման ծիսակարգը անվավր փոխադրամիջոցների վրա տարածվել է Փոքր Ասիայից «պոնտական խաշ նարածների միջոցով դեմի միջագետքյան քաղաք պետություններ և ուշ նեոլիթա կան Եվրոպա»Պատմականորեն անվավոր փոխարդամիջոցի տեղաշարժը դեպի Եվրոպա կապված է Արմենոիդների առաջին միգրացիայի հետ որը առաջ է բերում շատ վարկածներ անվավոր փոխադրամիջոցի տարածման ճանապարհների հետ կապված Փոքր Ասիայից դեպի Եվրոպա:Ֆիզիկապես Փոքր Ասիայից Եվրոպա հնա րավոր էր հայտնվել ցամաքային և ջրային ճանապարհներով:
    (հատված)
    Վերջին խմբագրող՝ Մեղապարտ: 26.09.2009, 01:28:
    Եթե գլուխ չունես, չի էլ ցավի

  3. #63
    Պատվավոր անդամ Մեղապարտ-ի ավատար
    Գրանցման ամսաթիվ
    23.07.2008
    Գրառումներ
    1,291
    Բլոգի գրառումներ
    15
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)

    Պատ. Ոչ ավանդական տեսակետներ

    ՀԱՅՈՑ ԼԵԶՎՈՎ ԳՐՔԵՐ ՄԵՍՐՈՊ ՄԱՇՏՈՑԻՑ 4 ԴԱՐ ԱՌԱՋ

    Նախաքրիստոնեական շրջանում գոյություն ունեցած հայերեն գրի եւ գրականության մասին վկայություններ են պահպանվել անտիկ օտար հեղինակների երկերում: Հռչակավոր հույն փիլիսոփա եւ պատմագիր Մետրոդորոս Սկեփսիացին, ապրելով Պոնտոսում եւ Հայաստանում մինչեւ մ.թ.ա. 70թ., գրել է Տիգրան II-ի պատմությունը եւ «Կենդանիների բանականությունը» փիլիսոփայական երկը: Այս վերջինը, ըստ Փիլոն Եբրայեցու (Ալեքսանդրացու) հաղորդման, որն ապրել է մ.թ.ա. Iդ. վերջին քառորդից մինչեւ մ.թ. Iդ. կեսը, թարգմանված է եղել հայերեն: Փիլոն Եբրայեցու նման քաջատեղյակ եւ բծախնդիր օտար հեղինակի այս համոզիչ հաղորդումը մեր թվարկության դարագլխին գոյություն ունեցած հայալեզու գրականության մասին, որ վկայակոչվում է առաջին անգամ, չի կարող չսասանել նույնիսկ ամենակարծր հակաթեզերը:

    Հենց միայն Փիլոնի սույն վկայությունը բավական է ժխտելու այն տարածված կարծիքը, որ եթե նախամաշտոցյան շրջանում գոյություն է ունեցել գրավոր հայ գրականություն, ապա միայն հունարեն, ասորերեն կամ պարսկերեն լեզուներով, իսկ հայոց լեզվով եղել է միայն բանավոր գրականություն, այսինքն՝ բանահյուսություն: Եւ անմիջապես հարց է ծագում՝ ի՞նչ գրով են գրված եղել երեք հայալեզու գրքերը, եթե ոչ հայերեն այբուբենով, որի մասին վկայում է III դարի ժամանակագիր եւ եկեղեցական մեկնիչ Հիպպողիտոսը: Հունարեն բնագրով իր «Ժամանակագրության» մեջ՝ գրված Ալեքսանդր Սեւերոս կայսեր 13-րդ տարում՝ մ.թ. 234-235թթ., Հաբեթի ցեղի 47 ազգերի շարքում որպես գրագետ (գիր ունեցող), Հիպպողիտոսը հիշատակում է հետեւյալ յոթին՝ իբերներ, լատիններ, որոնց գիրը եւ հոռոմներն են գործածում, իսպանացիք, հույներ, մարեր, հայեր:

    Խորենացու վկայությամբ, Բարդածան ասորի պատմագիրը, որ Եդեսիայից էր, մտավ Անի կամ Հանի ամրոցը, կարդաց Ողյումպ քրմի մեհենական պատմությունը, որի մեջ թագավորների գործերի հետ միասին հիշատակված էր Տիգրան վերջին հայոց թագավորի ձեռքով նրա եղբայր Մաժան քրմապետի գերեզմանին կառուցված բագինը Բագրեւանդի Բագավանում: Ի՞նչ լեզվով էր գրված այդ մատյանը - եթե Բարդածանը, ինչպես վկայում է Խորենացին, այդ պատմությունը փոխադրել է ասորերենի եւ ապա հունարենի, նշանակում է՝ մեհենական պատմության բնագիրը պետք է եղած լիներ հայերեն եւ գրված հայերեն գրերով: Ուսումնասիրողներից ոմանք, ինչպես Ա.Աբրահամյանը, ենթադրում են, թե մատյանը գրված է եղել արամեական գրով, բայց այս կարծիքը հիմնավոր չէ: Ասորիներն իրենք իսկ արամեական գիր են գործածում հատկապես Եդեսիայի շրջանում: Նույնը վերաբերում է Տիր աստծո մեհյանին:Գերմանացի խոշոր հայագետ Յ.Մարկվարտը իր «Հայոց այբուբենի ծագումը եւ Մաշտոցի կենսագրությունը» ուսումնասիրության մեջ ժխտում է հայ մատենագրության գոյությունը մինչեւ V դարը հետեւյալ փաստարկով. «Այս երկրի լեզվով չէր գրվել դեռ ոչ մի տող, որովհետեւ այն ժամանակվա հայտնի այբուբեններից եւ ոչ մեկը ի վիճակի չէր արտահայտելու հայերեն բազմաթիվ ու դժվարին հնչյունները»: Գերմանացի հայագետի այս ուշագրավ միտքը մեզ բերում է հակադարձ տրամաբանության՝ եթե նախամաշտոցյան շրջանում եղել է հայ մատենագրություն, ապա դա կարող էր լինել միայն հայերեն այբուբենով, եւ ոչ թե արամեատառ կամ հունատառ: Եւ առհասարակ, մի շատ բնական հարց է ծագում. հնարավո՞ր է արդյոք, որ ժողովուրդն ունենա գրի ու դպրության Տիր աստված, այդ Տիր աստծուն նվիրված դպրության մեհյան, բայց սեփական գիր եւ դպրություն չունենա: Օտար դպրության, օտարագիր եւ օտարալեզու մատենագրության համար հայրենի աստվածություն չի ստեղծվում:

    XIII դարի հայ պատմիչ Վարդան Արեւելցին (Պատմութիւն տիեզերական, Մոսկվա 1861, էջ 70) վկայում է Լեւոն արքայի օրոք Կիլիկիայում հայտնաբերված դրամի մասին, որի վրա հայերեն լեզվով դրոշմված են եղել հեթանոս հայ թագավորների անուններ, որով եւ պատմիչը հաստատում է Մեսրոպ Մաշտոցից առաջ հայերեն գրերի գոյությունը. «Եւ զի լեալ է հայերէն գիր ի հնոյն- վկայեցաւ ի ժամանակաս Լեւոնի արքայի. զի գտաւ դրամ ի Կիլիկիա հայերէն գրով դրոշմեալ զանուն կռապաշտ թագաւորացն Հայկազանց»: Նման հարցադրումներն արդեն իսկ իր մեջ կրում է նախամաշտոցյան գրի գաղափարը, որն ունի կողմնակիցներ, բայցեւ ավելի մեծ թվով հակառակորդներ, որոնք կարծում են, թե նախամաշտոցյան գիրը կարող է նսեմացնել Մաշտոցի հանճարը: Կատարյալ թյուրիմացություն: Ահավասիկ մեր հին հեղինակներից շատերը եւ առաջին հերթին 5-րդ դարի ներկայացուցիչները՝ սկսած Սահակ Պարթեւից եւ Մեսրոպ Մաշտոցից, նրանց աշակերտներ Կորյունը, Դավիթ Անհաղթ փիլիսոփան եւ Մովսես Խորենացին, ապա եւ Ղազար Փարպեցին եւ այլք, ընդունում են հեթանոսության շրջանում հայոց դպրության գոյությունը. հայոց գրերի գյուտի 1600-ամյակին նվիրված միջազգային գիտաժողովում իմ զեկուցման մեջ ես ցույց տվեցի, որ ինքը՝ Մաշտոցը, երկար ժամանակ Եդեսիայում եւ Ասորիքում՝ դպրության հեթանոս ճարտարների մոտ, որոնել է հայոց հին գրի ամբողջական այբուբենը: Վերը իմ հիշատակած Փիլոն Եբրայեցին՝ իր ժամանակի ճանաչված մտածողներից մեկը, որին Էնգելսը քրիստոնեության հայր է անվանում, իր եզակի վկայությամբ գալիս է հաստատելու հայալեզու գրականության իրողությունը դեռեւս մեր թվարկության սկզբին՝ Մեսրոպ Մաշտոցից 4 դար առաջ:
    Եթե գլուխ չունես, չի էլ ցավի

Էջ 5 5-ից ԱռաջինԱռաջին 12345

Թեմայի մասին

Այս թեման նայող անդամներ

Այս պահին թեմայում են 1 հոգի. (0 անդամ և 1 հյուր)

Համանման թեմաներ

  1. Ազատ vs «Ավանդական»
    Հեղինակ՝ Glen, բաժին` Սեռական կյանք, ինտիմ անկյուն
    Գրառումներ: 64
    Վերջինը: 01.04.2016, 20:04
  2. Ավանդական որդեգրության մասին օգնություն
    Հեղինակ՝ Vandak, բաժին` Դեսից - Դենից
    Գրառումներ: 13
    Վերջինը: 24.11.2012, 19:46
  3. Նոր և ավանդական պատկերակներ (иконки)
    Հեղինակ՝ yerevanci, բաժին` Համակարգչային գրաֆիկա
    Գրառումներ: 3
    Վերջինը: 09.05.2011, 22:56
  4. Հայկական ավանդական հարսանիք
    Հեղինակ՝ Cassiopeia, բաժին` Տուն-տեղ, ընտանիք, երեխաներ
    Գրառումներ: 114
    Վերջինը: 29.12.2009, 02:16
  5. Ոչ ավանդական բժշկություն՝ հերբալայֆներ ...
    Հեղինակ՝ Cassiopeia, բաժին` Մարդ և շրջակա միջավայր
    Գրառումներ: 5
    Վերջինը: 30.10.2007, 19:00

Էջանիշներ

Էջանիշներ

Ձեր իրավունքները բաժնում

  • Դուք չեք կարող նոր թեմաներ ստեղծել
  • Դուք չեք կարող պատասխանել
  • Դուք չեք կարող կցորդներ տեղադրել
  • Դուք չեք կարող խմբագրել ձեր գրառումները
  •