Գիտես, տարօրինակ պատմություն է: Կարծես թե ոչ մի տեղ սկզբնաղբյուրներում ուղղակի չի ասվում, որ Հայոց այրուձին նման կերպ է վարվել, բայց դա մի տեսակ ինքն իրեն բխում է իրադարձությունների պատկերից: Տես, մի կողմից այրուձին արևելքում էր, մյուս կողմից` այն անկասկած առկա էր Ավարայրում: Հարց` ինչ կերպ կարող էր հայտնվել այրուձին Ավարայրում? միայն մեկ կերպ` պտտվելով Կասպից ծովի շուրջը հյուսիսից, քանի որ հարավային ճանապարհին Պարսկաստանն էր, որը մարտերով անցնել հեծելազորը հաստատ չէր կարողանա...
Համեցեք իմ ֆորում
Միայն արժանապատվություն ունեցողը կարող է գնահատել դա և իր, և ուրիշների մոտ:
Որտեղ է նշված, որ այրուձին մասնակցել է Ավարայրի ճակատամարտին: Շատ հնարավոր է և, որ չի մասնակցել:
Իսկ քո նշած տարբերակը անհավանական եմ համարում: Եթե Կասպից ծովի հյուսիսով գային դա շատ հանրահայտ ճանապարհորդություն կլիներ, որի մասին մեր պատմիչները չէին վարանի հարյուր անգամ թմբկահարել: Եվ բացի այդ էլ, Լիոն ջան, ենթադրությունը ինձ համար դեռ իրականություն չէ: Ինձ ավելի համոզիչ փաստեր են պետք:
Իսկ այրուձիի թվի մասին կարծես ճշգրիտ թիվ չկա?
Չէ, Այրուձին անպայման ներկա է եղել: Առանց դրա 66.000 հետևակն ու հեծելազորը Ավարայրում չէր կարող հավաքվել: Ոև բացի այդ` դու ոնց էս պատկերացնում, այնտեղ պարսիկները կենաց ու մահու կռիվ տան հայերի հետ, այստեղ հայերի հեծելազորը պարսիկների համար կռվի կամ պարսիկների թիկունքում լինի ու նրանց վտանգ սպառնա? Այդ դեպքում պարսիկները պետք է ոչնչացնեին Այրուձիուն, իսկ նման բանի մասին մենք տեղեկություն չունենք: Այս պայմաններում ամենահավանական մոդելը իմ ասածն է:
Այրուձիու թվի մասին էլ հայտնի է, որ այն եղել է 30.000:
Վերջին խմբագրող՝ Lion: 21.07.2011, 20:37:
Համեցեք իմ ֆորում
Միայն արժանապատվություն ունեցողը կարող է գնահատել դա և իր, և ուրիշների մոտ:
Դեմ չեմ, որ ներկա է եղել, բայց Հազկերտը կարող էր և որպես քաղաքական քայլ թույլ տար ինչ որ պահի այրուձիին Հայաստան վերադառնալ: Իսկ Պարսկաստանում գտնվելիս չեմ կարծում, որ նա այնքան ինքնուրույն ու հսկողությունից դուրս լիներ, որ նման ձևով փախչեր: Ու բացի այդ էլ, քո նշած ճանապարհորդությունը սաստիկ վտանգավոր էր ու նրանցից կեսն էլ տեղ չէր հասնի, եթե նման բան հանդգներ:
Չէ, դա Հազկերտի կողմից անհիմն քաղաքական քայլ կլիներ` որ ինչ, ուժեղացնում էս հակառակորդիդ? Իսկ փախչելը ճակատային գծում շատ հեշտ է` ընդամենը մարտի ժամանակ անցնում էս հակառակորդիդ կողմը (Դեմիրճյանը դա լավ է նկարագրում): Իսկ ճանապարհի պահով... 30.000 մինչև ատամները զինված, ընտիր և ոչինչ կորցնելու չունեցող ռազմիկներ ընդամենը ուզում են անցնել, առաջ գնալ: Կարծում էս այս պայմաններում Կասպից ծովի արևելյան, հյուսիսային և արևմտյան ափերին կգտնվի այն ուժը, որը շահագրգռված կլինի գործ ունենալ նրանց հետ?
••Սեղմել՝ ցույց տալու համար
Վերջին խմբագրող՝ Lion: 21.07.2011, 21:06:
Այնքան էլ համաձայն չեմ: Հիշիր տասը հազար սպարտացիների վերադարձը հայրենիք: Նրանք կարծեմ ավելի պակաս տարածք անցան:
Իսկ այրուձիի համար բարենպաստ իրավիճակ կարող էր ստեղծվել: Թեկուզ կարող էր թույլ տալ, երբ արդեն ուրացել էին և պատանդներին իր մոտ էր պահում: Ասենք որպես բարի կամքի դրսևորում ու որպես վստահության նշան: Սա այնպես ասացի, դեռ պետք է ուշադիր նայել"
Իսկ ինչ իմաստով հիշեցիր Բյուրաց նահանջը?
Համեցեք իմ ֆորում
Միայն արժանապատվություն ունեցողը կարող է գնահատել դա և իր, և ուրիշների մոտ:
Այն իմաստով, որ նրանց համարյա կեսը տեղ հասավ: Կարծեմ կեսից քիչ ավելին: Եվ ճանապարհն էլ այդքան հյուրընկալ չէր:
Կարծում եմ ավելին ,քան կեսը տեղ հասան: Չէ, Malxas ջան, անալոգիան հեչ տեղին չէ: Նախ իրար նման իրավօճակներ ընդհանրապես չեն լինում, հետո` այստեղ պայմանները ընդհանրապես իրար նման չեն: Չէ, կամավոր բաց թողնելու վերսիաին էլ հավատս չի գալիս...
Համեցեք իմ ֆորում
Միայն արժանապատվություն ունեցողը կարող է գնահատել դա և իր, և ուրիշների մոտ:
Քո նշած ճանապարհը բանուկ ճանապարհ չէ հեծելազորի համար: Այդտեղով կարող է անցնել ուղտերի քարավանը, բայց ոչ հեծելազորը: Իսկ կամավոր բաց թողնելը շատ էլ հնարավոր է: Հազկերտը չէր կարող միայն վախեցնելով ու պատժելով խոսել հայերի հետ: Ինչ որ պահի պետք է նաև սիրաշահեր, որպեսզի հանկարծ այդ վտանգավոր ազգը հավասարակշռությունից դուրս չգար: Ի վերջո այրուձին էլ իրենից լուրջ ուժ էր ներկայացնում և նրա հետ հնարավոր չէր շատ երկար ժամանակ նման ձևով խոսել:
Էլի չեմ հավատում կամավորության պահին` մոտիվ չկա, իսկ մոտիվն ամեն ինչ որոշում է: Մոգերի կոտորածը տեղի ունեցավ 449 թ-ի աշնանը: Հիմա ինձ ասած, թե ինչ ռեալ հիմնավորմամբ Հազկերտը պիտի հայերին կամավոր թողներ... Պարսկաստանի միջով Հայաստան վերադառնալ??!! Իսկ Կասպիցի շուրջը կարելի էր պտտվել` տափաստան է...
Համեցեք իմ ֆորում
Միայն արժանապատվություն ունեցողը կարող է գնահատել դա և իր, և ուրիշների մոտ:
Լիոն Կասպիցի շուրջն ախր այնքան հեշտ ես ասում... բա մինչև Կասպից հասնելը? բա տասնյակ պետությունները, որոնք բոլորն էլ կցանկանային կոտորել մերոնց:
Իսկ կարող էր թողնել Հայաստան մոգերի հետ միասին: սկսած 449 թվականից ապստամբները խոշոր ուժեր ունեին, ինչը վկայում է, որ մինչ այդ է այրուձին Հայաստան վերադարձել:
Իսկ եթե քո նշած ճանապարհով գար այդքան արագ տեղ չէր հասնի ու այդ թվաքանակով տեղ չէր հասնի: Իրենք էլ կվախենային նման խելահեղ ճանապարհորդության դիմել անծանոթ երկրներով:
Տես, Malxas ջան, եթե քարտեզին նայես, ապա կտեսնես, որ այն ժամանակ արևելքում Պարսից թագավորության հիմնական ռազմաբազան հենց սահմանի վրա գտնվող Մերվն էր: Մերվից այն կողմ արդեն քոչվորներն էին: Մերվը գտնվում էր ներկայիս Թուրքմենստանի ամենահարավում: Այսինքն, մերոնք անցնում են հեփաթաղների կողմը ու Մերվից ուղիղ շարժվում են դեպի հյուսիս: Հեփթաղների հեչ պետքը չէր հայերին խանգարել կամ ոչնչացնել - 30.000 ոչինչ կորցնելու չունեցող, ընտիր զինված ընտիր ռազմիկներ ոչնչացնելու համար սրանք կկորցնեին առնվազն այդքան, դա իրենց ինչին էր պետք? Եվ հետո` շեղվելով հայերի վրա, հեփթաղները թույլ կտային, որ պարսիկները Մերվից առաջանային ուղիղ դեպի իրենց թագավորության սիրտը` Մավերնահր: Մի խոսքով` մոտիվ չկա, էլ չհաշված դեռ այն, որ հեփթաղները լավ գիտեին, որ, եթե հայերը հասնեն Հայաստան, լիքը թշնամական ուժեր կքաշեն իրենց վրա արևելքից ու ծանր կորուստներ կպատճառեն պարսիկներին: Կարծում եմ, սա հեփթաղները հիանալի պետք է գիտակցեին, չգիտակցեին էլ` Հայոց այրուձիու հրամանատարներն ու ռազմիկները խոսքով ու գործով կհասկացնեին
Եվ ամենակարևորը` ուրիշ ուղի չկա, իսկ Այրուձին Ավարայրում ներկա է եղել...
Ի դեպ` ճանապարհը հեծելազորի համար այնքան էլ երկար չէ - կարելի է, պահպանելով ռազմական կարգը ու խնայելով ձիերին, զգոն ու ուշադիր առաջանալ:
Վերջին խմբագրող՝ Lion: 21.07.2011, 22:02:
Համեցեք իմ ֆորում
Միայն արժանապատվություն ունեցողը կարող է գնահատել դա և իր, և ուրիշների մոտ:
Հեփթաղների հարցը չի: Բա դրանից հետո? Լավ, ուրիշ ձև ասեմ: Այն ժամանակ քո նշած ճանապարհը բանուկ չի եղել ճանապարհորդությունների համար: Կարող ես աշխատություններ ուսումնասիրել, որոնք վերաբերվում են այդ ժամանակվա ճանապարհներին: Բացի այդ, մի մտածիր, թե մարդիկ քարտեզին էին նայում այնպես, ինչպես այսօր ես ու դու: Դա մութ անտառ էր այրուձիի համար, մի անիմաստ ձեռնարկ անորոշ վերջաբանով: Դա խիստ անհավանական է: Իսկ դու այսօրվա մարդու աչքերով ես նայում այդ ճանապարհորդությանը:
Այս պահին թեմայում են 1 հոգի. (0 անդամ և 1 հյուր)
Էջանիշներ